De spamfilters van de grote webmaildiensten vullen de inboxen van gebruikers met gemiddeld de helft aan spam. Yahoo Mail is het slechtste, maar Gmail en Hotmail scoren ook niet goed.

De webmaildienst van Yahoo laat bijna zestig procent van de inbox bestaan uit binnengekomen spamberichten. Gmail en Hotmail presteren bijna gelijk aan elkaar, maar vervuilen inboxen nog altijd met ruim 48 procent aan ongevraagde mails. Dit blijkt uit spammetingen voor de inboxen bij die drie webmailaanbieders. Hierbij is dus de totale spamstroom, gevangen in aparte spamboxen, niet meegenomen.

Dit onderzoek is gedaan door onderzoeksbureau Cascade Insights. Speciaal voor de test zijn e-mailadressen aangemaakt bij Hotmail, Gmail en Yahoo. Daarnaast is een ongefilterde mailbox gebruikt als referentie. De resultaten wijzen uit dat Hotmail en Gmail dicht bij elkaar zitten als het gaat om het percentage van spamberichten in de inbox. Yahoo presteert het slechtst van de gratis maildiensten.

Bijna 60 procent spam bij Yahoo

Het grootste percentage aan spamberichten was, geheel volgens de bedoeling van de onderzoekers, te vinden in de ongefilterde mailbox. Maar liefst 64,2 procent van alle berichten in de inbox was daar niet legitiem. Yahoo Mail deed het niet heel veel beter met 58,3 procent spam in de inbox. Hotmail komt als beste uit het onderzoek, met 48,57 procent spam tegen 48,88 procent voor Gmail.

Het onderzoek laat zien dat de spamfilters van Hotmail en Gmail bijna even goed zijn. 'slechts' 48 procent van de berichten in de inbox is spam. Bij Yahoo Mail is dat meer dan 58 procent.

Het onderzoek heeft vijf weken in beslag genomen en is uitgevoerd tussen 14 november en 20 december 2011. Na die periode zijn alle doorgelaten mails bekeken en gecategoriseerd. Uiteindelijk zijn er in de testperiode tussen de 400 en 500 e-mails in de inbox terechtgekomen bij de gratis maildiensten. Berichten in de spambox zijn niet meegeteld, omdat het onderzoek zich alleen richt op het aantal spamberichten in de inbox. Het ongefilterde e-mailaccount heeft in totaal ruim 800 berichten binnengekregen.

Posten, prijsvragen en nieuwsbrieven

De onderzoekers hebben de speciaal voor deze spamtest gecreëerde e-mailadressen openlijk gepost op internet, zodat spammers ze konden vinden. Daarnaast zijn de gebruikte adressen opgegeven bij inschrijvingen voor 'verdachte' prijsvragen. Dit zijn prijsvragen die er alleen op gericht lijken om e-mailadressen te verzamelen.

Ook hebben de onderzoekers zich ingeschreven voor diverse nieuwsbrieven, om zich dan zo snel mogelijk weer uit te schrijven. Alle mails die daarna nog binnenkwamen van die nieuwsbriefverzenders, zijn als spam aangemerkt.

Niet alle spam is spam

In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen spam (door de onderzoekers gedefinieerd als 'ongericht en in grote aantallen') en e-mail van websites waarvoor ze zich zelf hadden ingeschreven. Die laatste categorie is niet meegeteld als spam. De onderzoekers hebben die sites wel gebruikt in de hoop dat de daar opgegeven e-mailadressen werden doorverkocht aan spammers. De methodiek wordt uiteengezet in het onderzoeksrapport.

webwereld.nl

Published On: 14-02-12|Categories: nieuws|

Deel dit bericht