De grote storing die afgelopen weekeinde klanten van T-Mobile trof zou eindelijk voor alle klanten helemaal voorbij moeten zijn. Dat meldt de provider. Klanten bij wie de verbinding nog niet actief is kunnen hun simkaart het beste even uit het toestel halen om de verbinding te forceren.

De storing duurde uiteindelijk van vrijdag overdag tot zondagmiddag, toen de laatste klanten weer mobiel konden internetten. De storing trof niet alleen klanten van T-Mobile, maar ook die van virtuele providers op het netwerk van de provider, waarvan Tele2 en Ben de grootste en bekendste zijn. De provider meldde het einde van de storing zondagavond om 20.10.

De grote storing kwam niet door problemen met bereik en antennes, maar door een softwarefout in een Home Location Register, een plek waar de telefoon zich meldt en waar de provider gegevens heeft opgeslagen. Doordat de HLR niet beschikbaar was, konden klanten zich niet registreren op het netwerk, waardoor ze dus niet konden bellen, sms'en en internetten. Het simpelweg overzetten van klanten naar een andere hlr bleek niet afdoende om de storing op te lossen. Omdat het ging om een van de drie hlr's, claimde T-Mobile dat ongeveer een op de drie klanten getroffen was.

De provider maakt maandag in de loop van de dag bekend hoe het klanten gaat compenseren voor de downtime. Het is gebruikelijk dat bij langere en grotere storingen de provider klanten compenseert. Wat die compensatie zal inhouden, is nog niet bekend.

Tweakers.net

Published On: 17-08-15|Categories: nieuws|

Deel dit bericht