ING wil bedrijven betalingsdata gaan leveren, zodat die hun klanten persoonlijke advertenties kunnen aanbieden.

Dat heeft een woordvoerder van ING aan NU.nl bevestigd na berichtgeving van het Financieele Dagblad maandag.

Nog dit jaar wil ING beginnen met een proef met enkele duizenden ING-klanten en als die succesvol is, dan wordt het concept uitgerold naar alle 4,2 miljoen klanten die bankieren bij ING.

Inzicht in het betalingsgedrag van ING-klanten is volgens de bank een potentiële goudmijn voor bedrijven. 

"Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen”, aldus  directeur Particulieren Hans Hagenaars in de krant. Adverteerders staan volgens hem in de rij om mee te doen.

Privacy

ING begrijpt dat het plan raakt aan de privacy van klanten. "We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk", zegt Hagenaars tegen het FD.

Een soortgelijk plan van betalingsverwerker Equens strandde vorig jaar nadat er maatschappelijke onrust was ontstaan over de mogelijke schending van privacy. Het voornemen van Equens werd zelfs besproken in de Tweede Kamer.

Opt-in

"De plannen van Equens en ING zijn heel verschillend. Wij stellen de klantgegevens niet beschikbaar aan derden. We maken eigen analyses en zullen klanten ook zelf aanbiedingen van derden doen", aldus een woordvoerder van ING tegen NU.nl. 

"Daarnaast moeten klanten expliciet aangeven dat ze mee willen doen. Het is een opt-in programma."

Of bedrijven moeten betalen voor advertenties is nog niet duidelijk. "Het kan ook zijn dat we het als gratis dienst aanbieden. Daarom ook eerst een proef."

nutech.nl

Published On: 10-03-14|Categories: nieuws|

Deel dit bericht