Internetters die gebruikmaken van Europese websites kunnen binnenkort aangeven dat zij niet willen dat adverteerders hun gegevens en gedrag volgen, opslaan en gebruiken voor gerichte reclame.

Brancheorganisatie IAB Europe heeft het beleid wat betreft het gebruik van cookies aangepast, zo laat de organisatie weten in een verklaring.

In het huidige systeem gebruiken adverteerders de surfgeschiedenis van consumenten om gerichte advertenties te bieden. Dit leidde de afgelopen tijd tot discussie vanwege inbreuk op privacy. 

Zooitje
Critici van de plannen om internetters in te laten stemmen met specifieke cookies opperen dat het in de praktijk een zooitje wordt als consumenten voor elke cookie toestemming moeten geven.

Toch heeft IAB Europe een nieuw systeem ontwikkeld waar onder meer Yahoo, Microsoft, Google, Telegraaf Media Groep, BBC en Sanoma Media zich bij hebben aangesloten. De verplichting geldt alleen voor bedrijven die toe zeggen deel te nemen. In totaal zijn dat er 39.

Advertenties uitschakelen
In het nieuwe systeem krijgen consumenten bijvoorbeeld een melding van een gerichte reclame van Google. De gebruiker kan dan aangeven dat hij geen reclames meer wil ontvangen van deze adverteerder en is voor de rest van de tijd af van alle gerichte reclames van Google.

Het is dus niet zo dat bij elke losse advertentie van Google, die gebruikmaakt van surfgeschiedenis, aangegeven moet worden of de specifieke advertentie cookies mag gebruiken.

Controleren
Ook kunnen internetters via een speciale website controleren welke adverteerders gebruikmaken van hun cookies en deze direct uitschakelen. De pagina zal later vandaag ook voor Nederland beschikbaar worden.

IAB Nederland benadrukt tegenover NU.nl dat het alleen gaat om reclames van een adverteerder die gebruikmaken van de surfgeschiedenis. "Het is niet zo dat er helemaal geen reclame van een bepaalde adverteerder getoond wordt. De advertenties zijn er nog steeds, alleen mogelijk minder relevant."

25 mei
Kimon Zorbas, vicepresident van IAB Europe, laat aan Reuters weten dat de veranderingen zijn doorgevoerd na feedback van de Europese Commissie.

Een woordvoerder van Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) laat weten ‘nauw contact’ te hebben gehad met IAB bij het ontwikkelen van de code. “De regels voor adverteerders gaan 25 mei in”, aldus de woordvoerder van Kroes.

"De uitdaging is om zelfregulering op een manier te organiseren waarbij gebruikers meer controle krijgen zonder dat de internetervaring verslechterd of langzamer wordt", aldus IAB.

nu

Published On: 15-04-11|Categories: nieuws|

Deel dit bericht