Internetproviders moeten hun klanten optimale transparantie geven over netneutraliteit. Daarop moeten telecomwaakhonden zoals de OPTA toezien.

Dat vinden de gezamenlijke telecomreguleerders van Europa. Die zijn verenigd in de Body of European regulators of Electronic Communications (BEREC). Informatie over beperkingen en kwaliteit van de (mobiele) internetverbinding moet voor klanten makkelijk toegankelijk zijn, begrijpelijk, van betekenis, onderling te vergelijken en accuraat, zo schrijft BEREC  in een ontwerprichtlijn.

BEREC vertegenwoordigt 27 Europese telecomwaakhonden, waaronder OPTA. Zij vinden dat consumenten een weloverwogen keuze moet kunnen maken in de diensten die de verschillende telco's aanbieden. Zeker nu steeds meer van die aanbieders besluiten zwaarder gebruik van de internetverbinding door consumenten ook hoger te beprijzen.

Verplichte netneutraliteit

Sinds een maand bieden in Nederland Vodafone, T-Mobile en KPN andere abonnementsvormen aan voor mobiel internet. Die zijn nu gebaseerd op de hoeveelheden data die gedownload worden door klanten.

De Nederlandse Tweede Kamer besloot vlak voor het zomerreces tot een verplichte netneutraliteit nadat bleek dat de telco's bepaalde services wilden blokkeren, waaronder apps als WhatsApp en Skype. De telecommers zagen door het gebruik van die apps veel omzet verloren gaan aan sms en (betaald) bellen. Als reactie op die door de Tweede Kamer aangenomen wet besloten de telco's tot andere, meer winstgevende, abonnementsvormen.

Vertrouwen op zelfregulering

BEREC zegt verder dat de lokale telecomwaakhonden moeten overwegen op welke manier zij de netneutraliteit gaan waarborgen. Daar zijn lichte en wat zwaardere methoden voor, waaronder het vertrouwen op het zelfregulerende vermogen van de isp's.

Maar ook zouden verregaande regels kunnen worden opgesteld, zegt BEREC, onder meer over de mate van transparantie en een eenduidig taalgebruik in de communicatie hierover door alle aanbieders. Als elke isp cq telco dezelfde woorden voor dezelfde services gebruikt, is het voor de klant ook duidelijker wat hij of zij kan verwachten, is de achterliggende gedachte.

www.webwereld.nl

Published On: 07-10-11|Categories: nieuws|

Deel dit bericht