UPDATE 22:23 uur:

Hier volgt een uitleg om zelf alternatieve DNS servers in te stellen op je computer:

Op Windows:

1.) Open Configuratiescherm
2.) In zoekbalk tik je "adapter" in
3.) Iets met netwerkverbindingen verschijnt, dat open je door er op te klikken
4.) Rechtermuisknop op de adapter die je gebruikt en dan kiezen voor eigenschappen
(de adapter die je gebruikt is meestal redelijk vanzelfsprekend, gezien er bij staat of ie draadloos of bekabeld is. Weet je het echt niet? Dan wordt 't gokken, overal instellen of 1 voor 1 de adapters in/uit schakelen om te kijken welke de goede is.)
5.) Je krijgt nu een schermpje voor de eigenschappen, in de lijst die verschijnt ff naar beneden scrollen en 1 keer klikken op "Internet Protocol Versie 4" zodat die blauw wordt
6.) Klik op eigenschappen
7.) Nu krijg je weer een ander schermpje, onderin dat scherm zie je "Automatisch een DNS…" die verander je naar "De volgende DNS…" en dan worden de vakjes daaronder wit. Daar tik je de IP adressen in van de DNS servers die je wilt hebben, ik zou OpenDNS aanraden:
208.67.220.220
208.67.222.222
8.) Dan op "OK" klikken
9.) Ook in 't andere venstertje op OK klikken
… en klaar.

Op Linux/Unix/OS X (Mac) moet je (met root rechten, dus sudo) een bestandje aanpassen:
/etc/resolv.conf (bijvoorbeeld: nano /etc/resolv.conf)

Daar ff helemaal bovenaan dit erin zetten:
nameserver 208.67.220.220
nameserver 208.67.222.222
En vervolgens opslaan.

Op je iPhone/iPad kan je het instellen onder de eigenschappen van je WiFi verbinding:
Instellingen -> WiFi, druk op de blauwe informatie knop naast je actieve WiFi netwerk.
Tik op het IP wat achter "DNS" staat. Je kan het nu aanpassen. Komma gescheiden!
Dus 208.67.220.220, 208.67.222.222


 

UPDATE 22:05 uur:

De oorzaak van de storing bleek opnieuw een DDoS-aanval, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Deze aanval is zwaarder dan die van gisteravond. Bijna twee miljoen klanten zijn getroffen. De storing doet zich in het hele land voor. 60 procent van de Ziggo-klanten kunnen geen gebruik maken van internet. Het gaat om bijna 2 miljoen van de 3,1 miljoen Ziggo-abonnees.


 

UPDATE 22:00 uur:

Ziggo heeft nog niets bevestigd, maar het lijtk er op dat de storing weer is opgelost. Als u nog problemen heeft, herstart dan uw modem en router.


 

UPDATE 21:49 uur:

De storing lijkt te zijn begonnen iets na negen uur op woensdagavond. Ook AlleStoringen.nl meldt een piek die begint rond die tijd. De storing dinsdagavond kwam door een ddos-aanval op de dns-servers en het ligt voor de hand dat de nieuwe storing dezelfde oorzaak heeft.

In elk geval helpt het instellen van een alternatieve dns-server op apparaten of op de router, waardoor Ziggo-klanten geen gebruik hoeven te maken van de dns-servers van de kabelaar. De storing lijkt wederom niet op te treden bij oud-UPC-klanten. Gezien de piek op AlleStoringen.nl hebben minder mensen last vande storing dan dinsdagavond, hoewel dat ook kan komen doordat veel mensen sinds dinsdagavond alternatieve dns-servers hebben ingesteld.


 

 

Er is opnieuw een grote storing bij provider Ziggo. Gisteren lag het netwerk in een deel van de provincie ook al plat. Onduidelijk is nog hoe veel huishoudens er geen internet hebben door de storing. Bij de storing van gisteren ging het netwerk plat door een cyberaanval. Of dat in dit geval ook de reden is van de storing is niet duidelijk. "Er is een storing gaande waardoor je internet mogelijk niet goed werkt. Wij werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak", schrijft het bedrijf op Twitter.

We hebben gemerkt dat bij veel klanten het probleem kan worden opgelost door gebruik te maken van alternatieve DNS servers. Dit kan worden ingesteld op de router, maar eventueel ook rechtstreeks op de computer.

""

 

Published On: 19-08-15|Categories: nieuws|

Deel dit bericht