Het schrijven van webteksten is een andere discipline dan het schrijven van teksten voor brochures of andere “offline” content. De gemiddelde internet bezoeker neemt niet meer dan één minuut de tijd om de webpagina door te lezen, daarom is het belangrijk om in het eerste deel van de tekst de belangrijkste dingen neer te zetten. Als de bezoeker dit interessant vindt, dan leest hij verder.

EFFECTIEVE WEBTEKSTEN

Goede webteksten bestaan uit korte krachtige zinnen van maximaal 250 karakters. Gebruik veel verschillende woorden met dezelfde betekenis (synoniemen) waarop je door Google gevonden wilt worden. Gebruik tussenkopjes en maak belangrijke woorden vet. Maak ook onderlinge links naar andere pagina’s binnen je website.

Gebruik de woorden waarop je gevonden wilt worden ook écht in je teksten. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch zien we dat dit vaak niet goed wordt uitgevoerd. Gebruik bijvoorbeeld liever je bedrijfsnaam in je tekst, dan het woord “wij”. Als je gevonden wilt worden door mensen die op zoek zijn naar een leuke wintersport, gebrui dan in je site niet alleen het woord “wintersport” maar vermeld ook dat je vakantie verkoopt. Google gaat hier slim mee om.

Zorg ervoor dat belangrijke woorden meerdere keren in je pagina’s staan. Gebruik dus niet steeds verwijzende woorden.
Bijvoorbeeld: “Mega Bite levert webhostingdiensten voor het MKB. Deze zijn verdeeld in  4 verschillende pakketten.”
Een betere tekst hiervoor is: “Mega Bite levert webhosting-diensten voor het MKB.  Dit webhostingsbedrijf heeft haar hostingfaciliteiten opgesplitst in vier verschillende hostingpakketten.” Dit laatste klinkt misschien minder mooi, maar je wordt wel beter gevonden.

BACKLINKS / LINKPOPULARITEIT

Eén van de manieren waarop Google vaststelt of je site een interessante website is, is door het meten van backlinks. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website, waarin er verschil wordt gemaakt of de site waarop de backlink staat ook een hoge ranking in Google heeft. Dit wordt aangeduid met de zogeheten PageRank.

Ook kun je kijken waar bijvoorbeeld de concurrent zich allemaal heeft aangemeld. Vervolgens plaats je op diezelfde site ook een link. Hierbij is dan weer belangrijk dat je er een goede tekstlink van maakt (met relevante zoekwoorden) dan alleen de URL. Bijvoorbeeld: “ICT bedrijf in Soest”.

METATAGS / H1-TAGS

Hoewel vaak wordt gezegd dat metatags niet helemaal van deze tijd zijn (wat gedeeltelijk waar is), heeft het nog wel zin deze te gebruiken. Vooral belangrijk is hier de tag “description”. Deze verschijnt in Google onder de zoekresultaten, onder de titel van de pagina. De metatag description maak je 250 tot 300 karakters groot, wat neerkomt op 2 á 3 zinnen.

De metatag “keyword” wordt door Google niet meer gebruikt, maar wel door andere kleinere zoekmachines. Met een H1-tag wordt bedoeld de kop (heading) van de pagina. Deze wordt door Google hoog beoordeeld. Probeer hier dus relevante zoekwoorden in te gebruiken. Of jouw website deze H1-tags goed gebruikt is te bekijken door de broncode op te vragen, en te zoeken op “H1” (per pagina mag maar éénmaal de H1 tag voorkomen).

Hoewel vaak wordt gezegd dat metatags niet helemaal van deze tijd zijn, heeft het nog wel zin deze te gebruiken. Vooral belangrijk is hier de tag “description”. Deze verschijnt in Google onder de zoekresultaten, onder de titel van de pagina. De metatag description maak je 250 tot 300 karakters groot, wat neerkomt op 2 á 3 zinnen.

WAAR HECHT GOOGLE WAARDE AAN

Content 100%
Mobiel vriendelijk 70%
H1 tags 55%
Meta description 40%

SOCIAL MEDIA MARKETING

Zoals al eerder besproken onder “backlinks / linkpopulariteit” is het belangrijk dat er veel links naar je website op het internet komen. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is het gebruik van Social Media, zoals Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter.

Op elk van deze netwerkprofielen kan je je website URL in je profiel plaatsen. Alleen een profiel aanmaken is niet genoeg. Ga actief deelnemen aan deze websites, plaats berichtjes, neem deel aan discussies, en plaats Twitter-berichtenn met nieuws (met natuurlijk links naar je website).

Ook is het een goed idee om “Share this”-buttons op je pagina’s te plaatsen, zodat bezoekers met één klik op de knop, de pagina aan kunnen raden op hun Twitter-, Facebook, en LinkedIn-account. Zo verspreidt je link zichzelf over het internet, hoe mooi wil je het hebben?!