Google introduceert in de VS een eigen e-commerce keurmerk 'Trusted Stores'. Als gecertificeerde webwinkels alsnog falen met de bestelling, compenseert Google de klant.

Google begint in de VS met het eigenhandig keuren van webwinkels, zodat zegt de internetgigant, 'consumenten meer vertrouwen krijgen in online shoppen'.

Snelle levering

Google zal zelf webwinkels die zich hebben aangemeld testen of ze in aanmerking komen als Google Trusted Store. Criteria daarbij zijn vooral snelle levering en een goede en goed bereikbare klantenservice. Door op het keurmerk te klikken ziet de consument direct de track record van de webwinkel in kwestie op het gebied van levering en klantenservice.

Heeft een site eenmaal een keurmerk, dan biedt Google kopersbescherming in het geval de bestelling niet of niet goed geleverd is. In eerste instantie moet de klant dan bij de webwinkel aankloppen. Mocht die falen in de dienstverlening, dan compenseert Google de klant voor een maximum van 1000 dollar. Dit maximum is het totaal van mogelijke claims tijdens het hele leven van de klant, meldt Google in de kleine lettertjes.

Slechte klantenservice

Het Trusted Stores keurmerk is niet gekoppeld aan andere Google-diensten zoals AdWords of betaaldienst Google Checkout, schrijft Search Engineland, maar of dat zo blijft is onduidelijk. Wellicht kunnen AdWords-klanten wel te zijner tijd specifiek reclame maken met het feit dat ze Google Trusted Store zijn.

Het Google keurmerk is enigszins ironisch, omdat de klantenservice van Google zelf geen al te best imago heeft. Vooral met de introductie van de eigen Nexus-lijn van Android smartphones bleek de dienstverlening van Google aan eindgebruikers onder de maat.

Het is nog onbekend of en zo ja wanneer Trusted Stores ook buiten de VS zal worden uitgerold. Google Nederland was niet direct bereikbaar voor commentaar.

www.webwereld.nl

Published On: 04-10-11|Categories: nieuws|

Deel dit bericht