Nederlanders zijn weinig geneigd privégegevens of informatie over hun surfgedrag af te staan in ruil voor kortingen of gratis content.
Bijna tweederde van de Nederlanders verstrekt geen persoonlijke gegevens om online een betere deal te sluiten. Buiten Nederland is een meerderheid van de consumenten hiertoe als regel wel bereid. Ruim de helft van de onderzochte Nederlanders wil geen advertenties op zijn mobiele apparaat. Ook niet als dat goedkopere producten of gratis content oplevert. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder bijna tienduizend consumenten wereldwijd.
Liever op zoek naar gratis alternatief
De terughoudendheid met het verstrekken van gegevens in ruil voor content betekent overigens niet dat Nederlanders dan maar liever hun portemonnee trekken: slechts 14% betaalt op dit moment voor content op het internet. Het gaat dan meestal om muziek, video, spelletjes en nieuws. Bijna 90% van de Nederlanders geeft aan bepaalde websites niet langer te zullen bezoeken wanneer deze overgaan tot betaalde toegang. In dat geval gaan zij op zoek naar gratis alternatieven.
Bijna 75% van de ondervraagde Nederlanders schat de kans groter dat zij een vlucht of vakantie via het internet boeken dan bij een reisbureau. En ook bij aanschaf van CD's, DVD's, boeken en spelletjes, geniet internet steeds vaker de voorkeur boven de fysieke winkel. Luxe goederen worden door Nederlanders veel minder via het internet gekocht. Datzelfde geldt voor de dagelijkse boodschappen.
Pc vertrouwder dan smartphone of tablet
Van de onderzochte Nederlanders beschikt 75% over een laptop, bijna driekwart heeft een mobiele telefoon en tweederde is in het bezit van een desktopcomputer. Ruim 40% heeft een smartphone en ruim 10% een tablet. Van de mensen die online producten kopen, doet ruim 90% dat liever via z'n pc dan met een mobiele telefoon of tablet.
Van de onderzochte Nederlanders maakt 80% zich zorgen over het feit dat bij een betaling met de mobiel apparaat vertrouwelijke informatie, zoals creditcard gegevens, bij derden terecht komen. Toch heeft een ruime meerderheid van de consumenten nog onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het betalen via internet. Niettemin betaalt 60% van de Nederlanders op internet liefst via een overboeking. Ruim de helft gebruikt (ook) PayPal. Slechts 15% benut z'n creditcard online.
Privacy-waarborg kan concurrentievoordeel creëren
Het afschermen van privégegevens en de veiligheid van betalen blijft dan ook de belangrijkste factor bij online kopen van producten concludeert KPMG's segmentleider Consumer Markets Jasper de Grauw. "Wie er als eerste in slaagt deze onzekerheid weg te nemen, is in staat om een aanzienlijk concurrentievoordeel te behalen." Op dat punt reiken de Nederlandse consumenten overigens zelf al een oplossing aan: ruim 90% zegt dat het vertrouwen in het betalen zal toenemen wanneer internet providers meer inzicht zouden geven in de maatregelen die zij nemen om de veiligheid te waarborgen. Daarnaast ziet de Nederlandse consument heil in het laten beoordelen van internetsites op de veiligheid door een onafhankelijke, derde partij.
Automatiseringgids