De KPN-dienst Back-up Online kan sinds zondag weer back-ups maken voor klanten. De dienst was bijna zes dagen uit de lucht vanwege een serverstoring. De nieuwe client wordt automatisch geïnstalleerd. Na herstarten van de computer komt de back-up weer op gang. De automatische update slaat wijzigingen op die klanten hebben gemaakt sinds de laatste back-up voor de storing.
De herstelfunctionaliteit voor oude bestanden is nog altijd niet beschikbaar. KPN zegt samen met de leverancier nog te werken aan het beschikbaar maken van oude back-up bestanden. "Het terughalen van de bestanden van alle klanten die de dienst afnemen neemt meer tijd in beslag. Gedurende deze werkzaamheden is het nog niet mogelijk om in het verleden gemaakte back-ups terug te halen", aldus KPN.
Tijdelijke back-up via Office 365
Als alternatief had KPN donderdag aan alle klanten van Back-up Online tijdelijk gratis toegang gegeven tot Microsoft clouddienst Office 365. "Zo kunnen klanten gebruik maken van een dienst om hun bestanden veilig op te slaan."
KPN introduceerde Back-up Online in 2008. De dienst is gericht op consumenten en het midden- en kleinbedrijf en kost 5 euro per maand. Het is niet bekend hoeveel klanten gebruik maken van de opslagdienst.
Webwereld