Een omvangrijke storing bij ADP zorgt ervoor dat 1,4 miljoen werknemers in Nederland geen toegang hebben tot hun salarisstrookjes en vrije dagen. Oorzaak is een brand in een datacenter in Frankrijk.
Vanwege een brand in een datacenter in een voorstad van Parijs ligt momenteel een gedeelte van de online payroll-toepassing van salarisverwerker ADP eruit.
Hoewel er geen data verloren zijn gegaan dankzij het in werking stellen van een vervangende server, kunnen werknemers tijdelijk geen gebruik maken van bepaalde online diensten die ADP aanbiedt. ADP verwacht dat deze storing nog de rest van deze week zal duren.
Werknemersdiensten offline
Gevolg is dat de 1,4 miljoen werknemers die ADP op dit moment voorziet in hun salarisadministratie, geen toegang hebben tot hun gegevens. Daardoor kunnen er op dit moment via ADP Online onder meer geen verlofaanvragen worden ingediend of goedgekeurd. ADP meldt aan Webwereld nauw contact te houden met de 700 werkgevers, waarvoor alle gegevens beschikbaar blijven.
De brand in het datacenter brak zondagavond rond 18.45 uur uit en zorgde volgens general manager Léon Vergnes ook in Nederland voor een complexe situatie: "Door vermoedelijk kortsluiting is er een brand in de bekabeling ontstaan. De ruimte van het datacenter zelf mankeert niets en wordt op dit moment schoongemaakt. Direct is het DRP (Disaster Recovery Plan, red.) in werking gesteld en zijn er daardoor gelukkig geen data verloren gegaan. "
'Morgen 99 procent opgelost voor werkgevers'
Na de brandmelding zondagavond rinkelden ook alle alarmbellen bij de Nederlandse tak van het bedrijf. Vergnes: " We zijn in eerste instantie natuurlijk blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Met de gevolgen voor onze diensten zijn we goed omgegaan. Onze belangrijkste dienstverlening, de salarisverwerking van duizenden werkgevers, was maandagmiddag 12.00 uur alweer up- and running. Van hen heeft morgen aan het einde van de dag minder dan 1 procent nog last van de storing."
Voor de werknemer duurt de storing nog even voort. Op het inlogscherm voor digitale loonstroken valt een foutmelding te lezen en wordt excuses gemaakt voor het ongemak. Hetzelfde geldt voor de pagina waarop na inloggen verlofaanvragen worden behandeld.
Status-update voor werkgever
Woordvoerster Suzanne Broekhof laat weten dat ADP momenteel zakelijke klanten zelf benadert. "We communiceren pro-actief via emails en de telefonische helpdesk. Professionele klanten hebben online toegang tot een persoonlijke status-update. Op een daarvoor ingerichte webpagina kunnen zij daar hun eigen situatie bekijken", aldus Broekhof.
Het beursgenoteerde ADP (Automatic Data Processing) heeft zijn hoofdkantoor gevestigd in New Jersey. Het verwerkt salarissen voor ruim 50 miljoen werknemers en is daarmee wereldwijd één van de grootste salarisverwerkers. In Nederland heeft ADP vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Capelle aan den IJssel, waar in totaal circa 700 werknemers werken.
Update 09.15 uur: Woordvoerster Broekhof van ADP laat weten dat slechts 30 procent van de werknemers in het systeem toegang gekregen heeft van hun werkgever tot hun digitale loonstrookjes. Zij hebben momenteel direct last van de storing.
Webwereld