Apple is voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Millward Brown is de maker van de iPhone, iPod, iPad en iMac nu 185 miljard dollar waard, 1 procent meer dan een jaar geleden.
Hoewel de aandelenkoers van Apple afgelopen jaar sterk in waarde daalde, is de aantrekkingskracht van het merk bij consumenten nog steeds onverminderd groot. Wel verminderde de stijging van de waarde van het merk Apple, dat vorig jaar nog 19 procent groeide.
"In tijden van crisis en economische turbulentie hechten mensen aan merken die aan hun behoeften voldoen en waar men een goed gevoel bij heeft'', zegt directeur Rob van Benthem van Millward Brown Nederland.
Internetbedrijf Google eindigt dit jaar als tweede met een waarde van bijna 114 miljard dollar. Andere merken die goed scoren zijn IBM (112,5 miljard), McDonalds (90,3 miljard) en Coca Cola (78,4 miljard).
Samsung
Apples grootste concurrent Samsung staat nog een stuk lager op de lijst, met 21 miljard dollar goed voor de 30e plaats. De waarde van het merk schoot het afgelopen jaar echter wel 51 procent omhoog.
Microsoft zakte van de vijfde tot de zevende plaats, met een merkwaarde van 70 miljard dollar.
nu.nl