Een Nederlandse startup heeft een half miljoen euro bij buitenlandse investeerders opgehaald voor de verdere ontwikkeling van multiscreen-platform Vigour, dat alle webdevices moet gaan koppelen.
Content op een willekeurig internetapparaat swipen en verder gaan op het gewenste volgende mobiele apparaat of televisie. Dat is waar multiscreen-platform Vigour uiteindelijk voor moet gaan zorgen voor de eindgebruiker. Het ontwikkelplatform moet onder meer mediapartners een template voor apps gaan bieden waarmee bijvoorbeeld een video van een iPad naar een Samsung IP-tv kan worden gesleept, binnen één interface.
Nederlandse programmeurs
Vigour is het initiatief van drie Nederlandse twintigers en heeft na succesvolle deelname aan Startupbootcamp Berlin, een Europees ‘acceleratie-programma’ voor innovatieve startups, een gezamenlijk bedrag van 500.000 euro binnengesleept via verschillende buitenlandse investeerders voor de verdere ontwikkeling van het multiscreen-platform.
“Een forse investering voor Europese begrippen. Daarmee hopen we dat binnen 3 tot 6 maanden de eerste apps van partners draaien”, vertelt CEO Ramon Duivenvoorden aan Webwereld. Duivenvoorden vormt samen met programmeurs Jim de Beer en Marcus Besjes het hart van de Nederlandse startup, dat kantoor houdt in Amsterdam en nog zoekt naar ontwikkelaars die het team kunnen versterken.
Meeliften op second screen
De startup wil meeliften op de huidige trend van second screen. Het eerste platform dat Vigour wil gaan leveren richt zich specifiek op video. Duivenvoorden: “70 procent van de televisiekijkers heeft ondertussen een tablet of smartphone in de hand. Ons idee om die platforms te verbinden heeft direct veel interesse opgeleverd van bedrijven.”
Vigour Video zoekt nu geschikte mediapartners en denkt daarbij aan video-on-demand of over-the-top (OTT) aanbieders. Zij kunnen het template gebruiken voor hun eindgebruikers. Zo kan bijvoorbeeld een gestreamde video van een smartphone, via de desktopbrowser, verder gekeken worden op een internettelevisie.
Dit alles gebeurt in een webomgeving waarbij het hebben van 3G- of WiFi-verbinding genoeg is. Via Vigour kan een gebruiker bijvoorbeeld ook zijn tablet gebruiken als afstandsbediening voor een ip-tv.
Geen eigen apps
Multiscreen-video is in opkomst en kent alleen al in Europa meerdere startups. Vigour wil zich onderscheiden door de focus te leggen op de combinatie van verschillende apparaten en daarbij specifiek contentaanbieders bedienen. Met een ‘white label’-product hoopt het zo de technische basis te leggen voor de populaire ontwikkeling van het gebruik van verschillende internetapparaten op één moment.
Er komen dus geen eigen apps in een applicatiewinkel beschikbaar. Duivenvoorden: “We blijven alleen het ontwikkelplatform bieden dat de apps mogelijk maakt. Er zijn zeker overlaps met andere startups maar wij richten ons op de app-makers. Deze investeringen geven ons de tijd voor de uitrol van Vigour Video in 2013.”
webwereld.nl