Uit een Techzine-analyse van de cijfers van StatCounter blijkt dat de browsermarkt nog niet tot rust is gekomen. Uit de meest actuele cijfers kunnen we vaststellen dat Chrome nog steeds flinke winst maakt ten opzichte van de concurrentie. Vooral Internet Explorer en Firefox moeten daarbij flink inleveren. Als we kijken naar de cijfers voor Nederland, dan zien we dat Firefox echt op zijn retour is.
Als je het marktaandeel van browsers op wereldwijde schaal vergelijkt met die van Nederland, dan zijn er grote verschillen te ontdekken. Wel zijn de trends grotendeels hetzelfde, de Chrome-browser van Google is de grote winnaar, terwijl Internet Explorer en Firefox alleen maar lijken te verliezen. Er zijn echter ook een aantal opvallende statistieken.
Wereldwijd
Wereldwijd zien we dat Google Chrome inmiddels de onbedreigde marktleider is met een marktaandeel van 41,38 procent, dit was zes maanden geleden bijna 5 procent minder: 36,42 procent. Op de tweede plaats vinden we Internet Explorer met een marktaandeel van 27,72 procent, dit was zes maanden geleden nog 30,78 procent. Op de derde plaats vinden we Firefox met een marktaandeel van 19,76 procent, zes maanden geleden nog 21,89 procent. Tot slot zien we dat Safari lichtjes is gegroeid van 7,92 naar 7,96 procent. Opera doet mee in de marge en daalt van 1,26 naar 1 procent.
Wereldwijd is het browsermarktaandeel dus op de volgende manier verdeeld, van groot naar klein: Chrome (41 procent), Internet Explorer (28 procent), Firefox (20 procent), Safari (8 procent) en Opera (1 procent).
Nederland
De browsermarkt is in Nederland echter flink anders dan de cijfers wereldwijd, de trend is grotendeels hetzelfde, maar de marktaandelen liggen er echter anders bij. In Nederland is Firefox echt op zijn retour, terwijl deze browser elders in de wereld nog wel grote populariteit geniet. In Nederland is Internet Explorer op dit moment nog marktleider met 33,46 procent (6 maanden geleden nog 38,44 procent), maar dit duurt niet lang meer, Chrome zit nu echt op de hielen van IE. Chrome heeft een marktaandeel van 32,98 procent, slechts 0,46 procent minder. Zes maanden geleden stond Chrome nog op 29,21 procent.
Andere opvallende cijfers zien we op de plek daarna, in Nederland heeft Firefox de derde plek moeten inleveren aan Apple's Safari. De browser van Apple heeft een marktaandeel van 15,54 procent, zes maanden terug stond Safari op 13,49 procent. Firefox volgt op de vierde plaats met 15,16 procent, zes maanden daarvoor had Firefox nog 16,56 procent. Safari is pas sinds afgelopen maand Firefox gepasseerd. Op de vijfde plek vinden we niet Opera, maar de Android-browser met een marktaandeel van 1,81 procent.
In Nederland is het browsermarktaandeel dus als volgt verdeeld van groot naar klein: Internet Explorer (33,4 procent), Chrome (32,9 procent), Safari (16 procent), Firefox (15 procent), en de Android-browser (2 procent).
Browserpopulariteit verschilt per regio
Als we ons verder verdiepen in de marktaandelen, zien we dat het per regio ontzettend veel kan verschillen. Zo zien we in Oekraïne dat Internet Explorer vrijwel niets te vertellen heeft met slechts 10 procent en dat Chrome daar met 38 procent marktleider is, gevolgd door Firefox met 26 procent en Opera met 19 procent. Safari haalt nog geen 3 procent in dat land. Naast het hoge aandeel van Chrome valt ook het bijzonder hoge aandeel van Opera op.
In India zien we dat Chrome nog dominanter is, met een marktaandeel van 52 procent. Chrome wordt daar gevolgd door Firefox met 29 procent en dan Internet Explorer met 14 procent. Opera en Safari zitten daar op minder dan 2 procent.
In China zien we weer een compleet ander beeld, daar is Internet Explorer nog dominant met 57 procent, gevolgd door Chrome met 24 procent, de Sogou-browser heeft 7 procent en dan Firefox met 3,49 procent. Opera en Safari hebben een onmeetbaar klein aandeel.
Als we vervolgens in de Verenigde Staten kijken, dan zien we dat Chrome de laatste maanden weer flinke winst boekt ten koste van Internet Explorer. Internet Explorer is daar nog wel marktleider met 37 procent, gevolgd door Chrome met 33 procent. Dit gat was zes maanden geleden echter flink groter, toen had Internet Explorer nog 40 procent van de markt