Dat de Mac inmiddels zijn dertigste verjaardag viert, zal niemand ontgaan zijn. Er is deze maand echter nog een Apple-apparaat dat een aantal kaarsjes mag uitblazen. De iPad werd precies vier jaar geleden op 27 januari 2010 in San Francisco geïntroduceerd door Apple-oprichter Steve Jobs.
De eerste iPad draaide iOS 3.2 en was voorzien van een A4-processor op 1000 MHz, dezelfde processor als later in de iPhone 4 zou zitten. Het display had een resolutie van 1024×768 en apparaat had een gewicht van 700 gram. Met de woorden “And we call it: iPad” liet Steve Jobs de wereld kennismaken met de tablet en was een nieuwe markt geboren.
Tijdens de presentatie van de iPad legde Steve uit dat er een ideaal apparaat tussen de iPhone en de MacBook moest zijn. Het apparaat moest beter dan de iPhone of MacBook zijn in de volgende dingen: Surfen, e-mailen, foto’s en video’s bekijken, muziek ontdekken en luisteren en e-books lezen. Netbooks waren dit volgens Jobs niet, de destijds populaire mini laptops konden niet op de goedkeuring van de toenmalig Apple CEO rekenen. De apparaten waren traag, hadden een slechte kwaliteit scherm en draaiden Windows. Tijd voor iets anders, dat werd de iPad. Een tablet van Apple die toegespitst is op de eerdergenoemde taken.
Na de presentatie van de iPad in januari van 2010, moesten Nederlanders nog enkele maanden wachten tot zij de tablet konden kopen. Op 23 juli 2010 lag de iPad dan eindelijk in de Nederlandse winkels. De vraag bleef echter, wat moet je nou met zo’n tablet?
Nu, anno 2014 is de iPad niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Wat ooit begon met een zware 9,7-inch tablet, is nu een volwaardige lineup met een iPad 2 en iPad mini als budget-modelen en de slanke en lichte iPad Air en iPad mini Retina voor de veeleisende gebruiker. Het laatste kwartaal verkocht Apple 26 miljoen iPads, een stijging van 14% tegenover het kwartaal ervoor.
Terugkijkend kunnen we concluderen dat de iPad vier mooie jaren achter de rug heeft en ongetwijfeld een gouden toekomst heeft. Wat was jouw eerste iPad-ervaring?
One More Thing