INLEIDING

Op 5 juni 2012 is de Nederlandse cookiewet in werking getreden. Deze wet bepaalt dat websites hun bezoekers duidelijk en volledig moeten informeren over het gebruik van cookies. Op 4 februari 2015 is een wetswijziging definitief geworden waardoor cookies met geen of geringe privacy-gevolgen buiten de cookie-wetgeving vallen. De wet stelt voor privacy-gevoelige cookies nog steeds verplicht dat gebruikers aan websites toestemming verlenen voor het gebruik hiervan. Hier kun je lezen wat cookies zijn en waar ze precies voor dienen, informeren we je over de manier waarop Deze website omgaat met cookies en leggen we uit hoe je ze eventueel toch kunt uitschakelen.

FUNCTIONELE COOKIES

Functionele cookies zijn momenteel nodig om een website te laten werken. Een voorbeeld van een functionele cookie is het opslaan van de producten die de bezoeker in het winkelmandje plaatst. Ook als je ‘ingelogd blijven’ aanvinkt bij het inloggen, worden cookies geplaatst. Bij een later bezoek word je dan automatisch ingelogd, wat voor veel gebruikers erg prettig werkt. Deze voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies.

Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je volgens de wet geen toestemming aan de bezoeker te vragen.

ANALYTISCHE COOKIES

Diensten zoals Google Analytics maken gebruik van analytische cookies. Door middel van deze cookies krijgen eigenaren van websites inzicht in het gebruik van hun website. De privacy van de bezoeker blijft met deze analytische cookies gewaarborgd. Met deze data kunnen websites geoptimaliseerd worden, waardoor je de gebruikerservaring voor bezoekers kunt verbeteren.

Voor analytische cookies die worden gebruikt om het verkeer op een website te analyseren, hoef je geen toestemming aan de bezoeker te vragen. Hierover moeten bezoekers wel geïnformeerd worden in een cookie- of privacyverklaring.

TRACKING-COOKIES

Tracking-cookies, ook wel marketingcookies, zijn cookies die binnen een domein of over verschillende domeinen gebruikt worden om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen uiteindelijk gerichte aanbiedingen gedaan worden. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de remarketingcampagnes van Google AdWords. Niet alleen Google AdWords maakt gebruik van tracking-cookies, ook socialmedia-accounts, nieuwsbrieven en partnersites maken gebruik van deze cookies.

Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. Nadat een gebruiker geaccepteerd heeft dat cookies worden bijgehouden, mogen deze cookies worden geplaatst.

GOOGLE ANALYTICS

Omdat je gegevens deelt met Google moet jij een verwerkingsovereenkomst met Google afsluiten.
Als je Google Analytics niet goed instelt zal deze automatisch privacy gevoelige informatie met Google delen, die zij ook weer mogen gebruiken, en zou je dit op deze manier ook in je privacy/cookieverklaring moeten opnemen en ben je verplicht de bezoeker de mogelijkheid te geven om deze cookies niet te laten plaatsen, zonder dat dit effect heeft op de rest van de functionaliteit van je website.
Hieronder vind je een document van de AP waarin de stappen voor het afsluiten van een verwerkingsovereenkomst staan beschreven en waarin staat hoe je jou Google Analytics kan instellen zodat deze geen gegevens met Google deelt die zij zelf mogen gebruiken.