Voor de internetbranche bestaat nog veel onduidelijkheid over de gisteren aangenomen telecomwet. Het is niet helder hoe consumenten nu precies toestemming moeten verlenen om cookies te ontvangen.
Het cookie-amendement van de telecomwet, waardoor consumenten vooraf moeten aangeven of ze cookies willen ontvangen, is praktisch lastig uitvoerbaar. Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) spreekt van een catch-22. "We hebben gebruikersgegevens nodig om te bepalen of we wel gegevens van deze gebruiker mogen opslaan", verklaart PAN-voorzitter Thomas Joosten.
Wachten op 'do-not-track'
Het Interactive Advertising Bureau (IAB) is tevreden over de nieuwe wet. De vereniging, waar ook Webwereld-uitgever IDG deel van uitmaakt, reageert "matig tot zeer positief" op de gisteren aangenomen telecomwet met het veelbesproken cookie-amendement. Toch houdt de vereniging de ogen gericht op ontwikkelingen in Europa. Ook het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zelf wacht nog even af wat de Europese Unie nu precies gaat doen met de 'do-not-track'-knop voor browsers.
Deze optie moet het mogelijk maken consumenten eenvoudiger te laten beslissen over het al dan niet plaatsen van cookies in plaats van individuele cookies te beoordelen. Zo zouden mensen niet alle individuele cookies per site hoeven te beoordelen. "Een optie in de browser maakt het beslissen over cookies niet alleen voor internetbezoekers gemakkelijker, maar ook eenvoudiger voor de OPTA om te controleren", zegt Auke van den Hout van de IAB.
Cookiewet pas vanaf 2013
De Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) is tevreden dat er wordt nagedacht over cookies, maar blijft kritisch. De vereniging is blij dat er meer transparantie komt over cookies. "Maar is deze toestemming vooraf daar wel het juiste vehikel daarvoor?", vraagt Jitty van Doodewaerd van de DDMA zich af. Zij waakt over de juridische aangelegenheden bij de DDMA. Het toestemming vragen van individuele cookies brengt een hoop praktische problemen met zich mee. "We zijn daarom ook blij dat de minister ook nog even afwacht wat Europa gaat doen op het gebied van browsers."
Minister Verhagen heeft toezichthouder OPTA verzocht om de ingevoerde regels pas vanaf 2013 te gaan handhaven. Wat wel direct moet gebeuren is het informeren van sitebezoekers dat ze gevolgd worden. De DDMA heeft aan het ministerie gevraagd wanneer dat precies moet.
De praktische invulling komt voor rekening van websites zelf. "Dat gooien ze over de schutting", zegt Van Doodewaerd. Volgens het ministerie is dit juist positief. "Als we punt voor punt gaan voorleggen hoe het precies gedaan moet worden, heeft de markt geen vrijheid", aldus een woordvoerder.
'Industrie wordt serieus genomen'
Ondanks de vage cookie-regels lijken brancheverenigingen blij met de wet zoals hij er nu ligt. "Het eerste wijzigingsvoorstel van de Tweede Kamerleden Van Bemmel en Van Dam was te complex en lastig uitvoerbaar", zegt IAB-bestuursvoorzitter Joris van Heukelom. "Nu hebben we tot 1 januari de tijd om samen tot een oplossing te komen. Dat geeft aan dat we als industrie serieus genomen worden en dat is een stap vooruit", aldus Van Heukelom.
Webwereld