Nederland loopt op alle terreinen voorop als het gaat om digitalisering binnen Europa, alleen bij mobiel internet blijft ons land achter op de rest.
Dat blijkt uit een eerste onderlinge vergelijking (pdf) van de Europese lidstaten op basis van de Digitale Agenda door de Europese Commissie, waar telecomtoezichthouder Opta donderdag over bericht.
''Mobiel internet blijft achter bij het Europese gemiddelde en is duidelijk nog in ontwikkeling'', aldus de Opta.
Breedband
Nederland heeft daarentegen de hoogste penetratie van breedband van de Europese lidstaten; 91 procent van de huishoudens en bedrijven heeft breedband via een vast netwerk en dat netwerk is ook snel.
Meer dan de helft van de verbindingen heeft een snelheid van meer dan 10 MB per seconde. ''Wat in Europees verband perspectief zeer hoog is.''
Koppositie
Nederlanders maken ook veel gebruik van hun snelle netwerken; 88 procent van de Nederlanders is wekelijks en 76 procent zelfs dagelijks online. In de andere Europese landen zit iets meer dan een kwart van de mensen (26 procent) nooit op internet, in Nederland is dat een schamele 8 procent.
Het mag dan ook geen verrassing zijn dat ons land ook een koppositie inneemt in het gebruik van internetdiensten, zoals online winkelen. "Naast online winkelen is Nederland ook zeer actief in e-government.''
De Europese Commissie is verder tevreden over de snelheid waarmee overheden internet omarmen. Grensoverschrijdende online aankopen groeien echter 'amper', zo constateert de commissie.
Webwinkel
Ook het aantal Europese MKB-bedrijven dat een webwinkel voert, blijft achter bij de doelstellingen van de commissie.
Volgens die doelstellingen moet de helft van de Europeanen in 2015 online aankopen doen. Dat percentage is in landen als Nederland, Groot-Brittannië en Denemarken al lang bereikt (ongeveer 77 procent), maar in bijvoorbeeld Bulgarije en Roemenië trekt nog geen drie procent van de inwoners online zijn portemonnee.
Nu