Nederlanders zaten in mei van dit jaar gemiddeld het langst online van alle Europeanen. Ver boven het gemiddelde. Alleen het Verenigd Koninkrijk en Turkije komen bij ons land in de buurt.
De gemiddelde Nederlandse internetter was in mei 2011 35,2 uur online. Dat is veruit het meeste van alle Europeanen. Alleen inwoners van het Verenigd Koninkrijk en Turkije zijn net als Nederlanders gemiddeld meer dan 30 uur online te vinden. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker comScore. De gemiddelde Europeaan was die maand 24 uur online.
Langer online
Ook met het aantal webpagina's dat de gemiddelde Nederlander bezocht, spant ons land de kroon. In mei 2011 bezochten we per persoon gemiddeld 3.448 pagina's. Ter vergelijking, de gemiddelde Europeaan bezocht slechts 2.161 webpagina's per persoon.
In maart dit jaar bezocht de gemiddelde Nederland meer pagina's bij websites: 3.515. Toch waren wij toen gemiddeld wel iets korter online dan nu. Het Europese gemiddelde was in maart juist hoger: 26 uur.
De in mei meest bezochte websites zijn de voor de hand liggende bestemmingen. Met een bezoek van 333,4 miljoen unieke bezoekers waren de websites van Google opnieuw veruit het populairste in de 18 Europese landen waar comScore meet. Microsoft en Facebook completeren de top 3 van meeste unieke bezoekers. De softwaregigant wist met haar diverse sites 270,9 miljoen mensen te trekken. Facebook had 240,0 miljoen bezoekers.
Trouwe Russen
Met het aantal minuten dat een bezoeker op een webpagina doorbracht is Facebook niet langer de winnaar. Bracht de gemiddelde Europeaan daar in maart nog de meeste tijd door, nu blijkt het Rusissche sociale netwerk –í–ö–æ–Ω—Ç–∞–∫—Ç–µ haar bezoekers het meeste te boeien. De Russen brengen daar per maand bijna 500 minuten (8,3 uur) door.
Facebook volgt in die rangschikking pas op gepaste afstand. Het heeft een gemiddeld doorgebrachte tijd op de website van 326 minuten (5,4 uur) per bezoeker per maand. 's Werelds grootste sociale netwerk bekleedt daarmee de tweede plaats.
Op de derde plaats van die ranglijst staat overigens weer een Russische site. Russen brachten in mei namelijk per persoon gemiddeld ook 315 minuten (5,3 uur) door op de webmaildienst Mail.ru. Russen komen blijkbaar vaak terug op een site en blijven daar lang hangen. Microsoft en Google maken met respectievelijk 193,0 en 188,6 minuten per bezoeker per maand deze top vijf compleet.
Webwereld