T-Mobile, Vodafone en KPN sluiten niet uit dat de mobiele internetrekening in de toekomst afhankelijk is van de diensten die gebruikt worden. Mogelijk moeten gebruikers dan meer betalen voor bepaalde zware diensten.

Dat laten de providers desgevraagd weten aan NU.nl.

In Frankrijk wordt geopperd dat Google en andere internetbedrijven die veel gebruikmaken van het mobiele netwerk van providers, mee moeten gaan betalen aan het onderhoud en de ontwikkeling van dit netwerk.

Prijsdifferentiatie

Vodafone en T-Mobile sluiten dergelijke maatregelen in Nederland niet direct uit. Toch richt T-Mobile zich meer op de klant dan op de aanbieder: “Mobiele telefonie is een vitale infrastructuur en daarom is het van belang dat de kwaliteit van het netwerk en de diensten die daarop worden aangeboden, gewaarborgd worden.”

“Een manier om dat te doen en om het snel toenemende dataverkeer op het netwerk te managen, is prijsdifferentiatie op basis van het soort internetdienst dat een klant afneemt.”

Volgens T-Mobile gaat het er dan om dat verschillende diensten, bijvoorbeeld e-mail, algemeen browsen en video’s bekijken, verschillende prijskaartjes krijgen. “Hoe die prijsplannen er dan exact uit zouden kunnen zien, kunnen we nog niet aangeven.”

Kosten delen

Vodafone laat weten: “Het kan best zo zijn dat er modellen ontstaan waarbij de aanbieders van content en applicaties een deel van de kosten voor hun rekening gaan nemen om ervoor te zorgen dat gebruikers hun applicatie blijven gebruiken.”

“Deze aanbieders verdienen immers ook geld met hun product. Het is een kwestie van het zoeken van een juiste balans”, aldus Vodafone.

De provider heeft nog wel enkele kanttekeningen: “Dergelijke modellen zouden transparant moeten zijn en er moet voldoende keuze zijn voor de gebruiker tussen verschillende aanbieders en abonnementsvormen.”

‘Niet beteugelen’

KPN is stellig en ziet geen noodzaak voor aanpassingen wat betreft de aanbieders van zware content: “Google en anderen ontwikkelen diensten, die getuigen hun populariteit duidelijk in een behoefte voorzien. De uitdaging is niet om die creativiteit en innovatiekracht te beteugelen of te bestraffen door een rekening te presenteren.”

De diensten van bepaalde aanbieders geven de diensten van internetproviders volgens KPN juist extra relevantie. Daarom acht KPN het de taak van providers om te komen met ‘gezonde business modellen’ waar iedereen baat bij heeft.

De provider laat echter weten dat verschillende soorten (prijs)differentiatie voor eindgebruikers wel mogelijk zijn. "Denk bijvoorbeeld aan differentiatie in serviceniveau's." Ook KPN wil dan, net als Vodafone, dat de gebruiker wel voldoende keuze heeft.
http://www.nu.nl/internet/2419461/providers-sluiten-extra-betalen-zware-dienst-niet.html

Published On: 17-01-11|Categories: nieuws|

Deel dit bericht