AMSTERDAM – Het Massachusetts Institute of Technology heeft een systeem ontwikkeld, waarmee tv-kijkers en gamers op een tweede scherm op een beeldfragment kunnen inzoomen of vanuit een andere hoek kunnen bekijken.

De techniek met de naam Surround Vision kan volgens het Amerikaanse onderzoeksinstituut snel op de markt gebracht worden.

Surround Vision is een systeem dat tv-kijkers of gamers toestaat om via een mobiel apparaat beelden te bekijken, die niet op een normaal scherm passen.

Het is compatibel met draagbare gameconsoles en mobieltjes met internetverbinding, zoals de iPhone. Als een gebruiker bijvoorbeeld iets opmerkt aan de linkerzijde van het beeldscherm en daar het fijne van wil weten, dan hoeft de gebruiker alleen maar met zijn apparaat naar de linkerzijde van het scherm te wijzen om er op te kun

Live voetbal

De technologie zou het beste renderen bij series, games of live evenementen die door meerdere camera’s vanuit verschillende hoeken gefilmd is.

In het geval van een voetbalwedstrijd geeft Surround Vision je de gelegenheid om realtime een doelpunt, pass, actie of overtreding vanuit een ander, beter perspectief te bekijken.

Snel op de markt

Santiago Alfaro, projectleider van Surround Vision, realiseerde het systeem door een kompas toe te voegen aan een mobiel apparaat en software te schrijven dat data automatisch gelijkstelt aan de data van de andere sensoren van het apparaat. Hij wijst erop dat Surround Vision betrekkelijk snel op de markt gebracht kan worden.

Ten eerste omdat er inmiddels mobieltjes zijn die al een ingebouwd kompas bevatten, zoals de iPhone. Verder hoeven aanbieders niet hun opnames of animaties, noch hun settopboxes, aan te passen om ze normaal zichtbaar te maken op de schermen van mobiele apparaten.

“Binnen MIT’s Medialab en mijn groep bestaat er een combinatie van zowel erg futuristische als op de korte termijn te realiseren technologie”, vertelt MIT-onderzoeker Michael Bove aan technologiewebsite Gizmag.

“Surround Vision is een voorbeeld van laatstgenoemde. Dit zou volgend jaar deel van je huis uit kunnen maken als een maatschappij besluit het in productie te nemen.” Eerder ontwikkelde MIT met de Siftables een technologie waarbij verschillende schermen interacteren. De start-up die daaruit ontstond, Sifteo, zegt dit jaar al met toepassingen op de markt te komen.

Videodemonstratie

Op een video demonstreert Alfaro wat Surround Vision kan. De projectleider maakte simultane video-opnames van de straat vóór het Medialab van MIT, vanuit drie verschillende camerahoeken. Vervolgens kun je dankzij Surround Vision via een handheld apparaat de verschillende camerastanden bekijken, afzonderlijk van het tv-beeldscherm.

Published On: 14-04-10|Categories: nieuws|

Deel dit bericht