Nu steeds meer Nederlanders gebruik maken van een internetaansluiting zouden banken hun klanten dwingen tot internetbankieren, zo stelt KBO-Brabant, een belangenorganisatie van senioren. Banken zouden echter vergeten dat 29% van de mensen tussen 65 en 75 jaar geen internet gebruikt.
"Er is een groep ouderen die nooit gaat internetbankieren. Toch worden deze mensen min of meer met het mes op de keel gedwongen dat toch te doen", zegt Simon van den Nieuwenhof, beleidsmedewerker bij KBO-Brabant tegenover BN De Stem. "Dit zijn de mensen die veertig jaar of langer hun spaarcentjes naar de bank hebben gebracht."
KBO-Brabant dringt bij banken aan op alternatieve oplossingen voor internet. Ouderen die nog geen internet gebruiken en dat volgens de seniorenvereniging vermoedelijk ook niet zullen gaan doen, worden door het oprukken van internetbankieren gedwongen om hun kinderen of andere derden in te schakelen om hun bankzaken voor hen via internet te regelen.
"Afgezien van het verlies aan zelfstandigheid voor deze ouderen, zijn hier ook risico’s aan verbonden. Het is niet voor niets dat het ministerie van VWS in het programma ‘Ouderen in veilige handen’ als actiepunt ‘het voorkomen van financiële uitbuiting’ heeft opgenomen. Daders zijn veelal te vinden onder al dan niet overbelaste mantelzorgers", aldus de organisatie.
Begeleiding
De banken herkennen zich niet in de kritiek. Zo stelt ING dat klanten kunnen blijven bankieren zoals zij dat prettig vinden. "Dat kan ook traditioneel, met papieren overschrijvingen, en dat blijft ook zo", aldus een woordvoerder. De bank helpt daarnaast ook klanten met advies en uitleg. Zo is er hulp om te internetbankieren via een tablet, wat voor veel ouderen eenvoudiger blijkt te zien dan internetbankieren via een laptop of desktop. Oudere klanten van de Rabobank krijgen via Seniorweb.nl cursussen aangeboden.
security.nl