De tabletverkoop in het eerste kwartaal is flink tegengevallen als gevolg van een dip in de verkoop van gadgets en de vooraankondiging van de iPad 2 waardoor consumenten besloten nog even te wachten.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC.

In dit kwartaal worden echter altijd minder gadgets verkocht mede dankzij de feestdagen waarin juist veel tablets, computers en andere gadgets zijn aangeschaft. Ook de economische situatie heeft niet geholpen.

 De uiteindelijk verkoop in het eerste kwartaal van 2011, januari tot en met maart, was 28 procent lager dan verwacht en kwam uit op 7,2 miljoen exemplaren. Dat lijkt op een flinke daling en een behoorlijke deuk voor de tabletmarkt.

    iPad 2
 Daarnaast heeft de aankondiging van de iPad 2 invloed gehad op de verkoop. Het apparaat werd begin maart aangekondigd, maar ging eind maart pas in de verkoop en was toen slechts mondjesmaat beschikbaar. Consumenten besloten vanaf begin maart te wachten op de nieuwe tablet van Apple.

De verwachting is dan ook dat de cijfers in het tweede kwartaal omhoogschieten. Apple heeft laten weten te verwachten in het tweede kwartaal in zijn eentje al meer dan de 7,2 miljoen tablets uit het eerste kwartaal te verkopen.

IDC heeft ondanks het slechte eerste kwartaal de verwachting voor de tabletverkoop in 2011 dan ook verhoogd van 50,4 miljoen naar 53,5 miljoen. Apple blijft verantwoordelijk voor verreweg de meeste tabletverkoop. 

nu

Published On: 11-07-11|Categories: nieuws|

Deel dit bericht