Het percentage Nederlanders dat mobiel internet gebruikt is ten opzichte van vorig jaar nauwelijks gegroeid. En het aantal Nederlanders op sociale netwerken is zelfs exact gelijk gebleven.

Er zit weinig groei in het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van mobiel internet. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoekster Marja Ruigrok vandaag presenteerde op The Next Web conferentie. Al sinds 2009 gebruikt ongeveer hetzelfde aantal Nederlanders mobiel internet. Toen was het percentage nog 40 procent, in 2010 41 procent en op het moment is dat 44 procent.

24 apps per persoon
De manier waarop de gemiddelde Nederlander mobiel internet gebruikt is wel veranderd. Dat gebeurt nu vooral via apps en niet via websites. De gemiddelde Nederlander heeft ongeveer 24 van die applicaties op zijn smartphone geïnstalleerd. De populairste applicaties zijn Facebook, Twitter, WhatsApp, Nu.nl en LinkedIn.

Achter een conventionele computer blijft Nu.nl ook populair. Volgens Ruigrok staat deze website in de top 3 best bezochte websites van Nederland. Ook Marktplaats en Google blijven onverminderd populair.

Sociale netwerken verzadigd
Een andere markt in Nederland die verzadigt is die sociale netwerken. Net als in 2010 maakt dit jaar 72 procent van de Nederlanders gebruik van minimaal één sociaal netwerk. In 2009 was dat overigens nog slechts 40 procent. Net als bij mobiel internet is de manier waarop Nederlanders hun sociale netwerken inrichten wel veranderd.

Zo wordt Hyves, dat eind vorig jaar werd gekocht door de Telegraaf Media Groep, door net iets minder dan de helft van de Nederlanders gebruikt. Facebook daarentegen verdubbelt bijna en heeft nu een marktaandeel van 43%, dus zit Hyves op de hielen. LinkedIn en Twitter worden beiden door ongeveer een vijfde van de Nederlanders gebruikt. Hyves heeft veruit het grootste aantal inactieve profielen.

Privacy
Ook wil de Nederlander steeds vaker privacy op internet. Bijna driekwart van de Nederlandse internetters vindt privacy op een sociaal netwerk bijvoorbeeld erg belangrijk. De trend om iedere vage bekende als vriend te accepteren is inmiddels voorbij. Ook driekwart zegt bij de keuze van vrienden op sociale netwerken vooral te kijken naar kwaliteit, niet naar kwantiteit.

Een andere manier waarop de wens voor privacy bij de Nederlandse internetter zichtbaar is, is bij het gebruik van locatiediensten. Slechts 2% van de Nederlanders gebruikt Facebook Places om mensen online te laten weten waar men is. Foursquare en Google Latitude zijn met vier en vijf procent wat groter. Het is onbekend hoeveel mensen tegelijkertijd gebruik maken van meerdere van deze netwerken.

Webwereld

Published On: 28-04-11|Categories: nieuws|

Deel dit bericht